Sunday, August 28, 2016

Ierosmes klases stundām septembrī un ne tikai.


Vinnijs Pūks ir teicis “Šodiena ir mana mīļāka diena”.  Lai arī skolēni un skolotāji justos līdzīgi, piedāvāju dažus paņēmienus klases stundām, kas ir praksē pārbaudīti un pierādījuši, ka  skolēniem palīdz justies brīvāk, atraisītāk, bet skolotājam- attīstīt skolēnos radošo domāšanu, sadarbību, apzināšanos, atbildību kā arī nepieciešamības gadījumā gūt informāciju.
  •   Katrs skolēns izvēlas kādu saldumu vai arī ogu, var arī vairākas, tas atkarīgs no aktivitātei atvēlētā laika. Es izmantoju krāsainās M&M konfektes (Sarkana, dzeltena, brūna, zaļa un zila). Ekrānā parādās jautājumi/uzdevumi, kas atbilst katrai krāsai/ ogai utt. Jautājumus var veidot gan nopietnākus, gan nenopietnākus. Piem.: Izstāsti kādu joku, kurš ir tavs mīļākais TV raidījums, nodziedi rindiņu no savas mīļākās dziesmas, kāda ir tava ideālā karjera.

  • Klasei izdalītas signālkartes “Patiesība”, “Meli”. Katrs skolēns pasaka apgalvojumu, piem.,  “Es vasarā izlasīju 5 grāmatas”. Klase balso, vai tā ir patiesība  vai meli.  Autors atklāj patiesību.
  • Katrs skolēns uz lapiņas uzraksta/ uzzīmē trīs lietas, kuras patīk darīt. Lapiņas savāc, katrs izlozē vienu, mēģina uzminēt, kurš ir autors.

  • Klase sadalīta grupās (4-5). Katra grupa piedāvā informāciju, 1. variants- tādu,  kas der visiem grupas biedriem, izņemot vienu, citas grupas cenšas atšifrēt, kurš tas ir, 2. variants- kādu interesantu informāciju ar vienu grupas biedru, citi cenšas uzminēt, par kuru tas ir.
  • Katrs skolēns izlozē kādu attēlu, tie savā starpā nav saistīti. Viens sāk stāstīt stāstu( 1-3 teikumi) , piem., “Mūsu interesantais mācību gads”, iesaistot attēlu. Nākamais turpina stāstu, cenšoties iesaistīt savu attēlu. ( Attēli ir kā ilustrācijas pie stās
  • Ticējumi jaunajam mācību gadam. Ticējumu pirmās daļas ir katram izdalītas darba lapā ( Ja ir nodoms tās atstāt skolēniem) vai arī redzamas ekrānā. Ar metamo kauliņa palīdzību katrs iegūst ticējuma otro daļu. Tās pie cipariem

 1-6 redzamas ekrānā.
Nr.
Ticējuma 1. daļa
Nr.
Ticējuma 2. daļa
1.
Lai iegūtu jaunus draugus
        1.
katru dienu  uz skolu jāiet  kājām
2.        
Lai skolotāji uzdotu interesantus mājas darbus
     2.
Brokastīs regulāri  jāēd biezputra
3.
Lai nekavētu skolu
3.
Kurpē jānēsā 10 centu monēta
4
Lai skolas ēdnīcā nestāvētu rindā
4.
Katru vakaru dušā jādzied
5.
Lai saņemtu vērtējumu “10”
5.
Katru dienu apģērbā jābūt kaut kam baltam
6.
Lai klasesbiedri būtu izpalīdzīgi
6.
Jāraksta vēstule skolas direktoram

  •  Ticējumi jaunajam mācību gadam- variants, ja ir radoši, atraktīvi skolēni. Katram skolēnam divas lapiņas, uz vienas izdomā un uzraksta ticējuma 1. daļu, uz otras- 2. daļu. Katras daļas lapiņas saliek atsevišķos traukos, tad skolēni izvelk pa 1 lapiņai  no katra trauka, izveidojas 1 ticējums, kas jāievēro jaunajā mācību gadā.
  • Lai vairāk viens par otra vasaru uzzinātu, labi noder spēle “Mainās tie, kuriem…..”
  •   Skola baro ar gudrībām, prasmēm, emocijām utt. Ko tu vēlētos redzēt savā “Skolas šķīvī? ‘ Katrs skolēns uz papīra vienreizējā šķīvja uzraksta savas vēlmes jaunajam mācību gadam. Var uzdāvināt skolēniem, var izlikt klasē. Aktivitāte var ar šo arī beigties, bet to var arī turpināt. Var samainīties ar šķīvjiem un klasesbiedrus aicināt iejusties “pavāru” lomā- Kas nepieciešams, lai iegūtu vēlamo ēdienu? Šķīvjus var izmantot arī kā pamatu  sarunai gan ar pašiem skolēniem, gan ar vecākiem. Pie rudens vēlmēm var atgriezties arī pavasarī un pārrunāt, kā cerības ir īstenojušās.
“…ikviena diena ir dārga dāvana, ja vien proti novērtēt, ko šī diena tev sniedz. Un, ja tā, tad tevi gaida vēl viena nenovērtējama dāvana. Rītdiena,” tā domā Bredlijs Trevors Grīvs- starptautiskā bestsellera «Grāmata draņķīgai dienai» autors, un es viņam piekrītu. Ceru, ka manas mazās pieredzes “dāvaniņas” palīdzēs jūsu darbdienām būt ne tikai vērtīgām, bet arī mazliet vieglākām. Lai veicas!

No comments:

Post a Comment